FUNGSI FALSAFAH TERHADAP PERKEMBANGAN PENDIDIKAN

 FUNGSI FALSAFAH TEHADAP PENDIDIKAN


  1. Ketepatan makna pendidikan-membezakan makna-makna lain mengikut cabang

-contohnya: metafizik-persoalan-persoalan yang melampaui penyiasatan saintifik seperti ketuhanan, reality dan sejagat

Epistimologi- merupakan cabang bidang yang mengkaji tentang ilmu pengetahuan dan wujud 2 mazhab iaitu mazhab iddealisme dan mazhab materialisme

-Aksiologi- kajian tentang perihal etika dimana etika terbahagi kepada 2 iaitu etika dan estetika.

-Logik-kajian mengenai pemikiran dan penyelesaian masalah


  1. Menentukan matlamat /hala tuju pendidikan

-Menentukan arah ke mana setiap warganegara perlu dibimbing pada peringkat usia persekolahan

-Sekolah merupakan institusi pendidikan yang dibina untuk kepentingan masyarakat bagi menyediakan tempat didikan yang sempurna

-Contohnya:keinsanan, kemanusiaan, pembangunan dan kelestarian


  1. Kebermaknaan hasil pendidikan

-Tujuan pendidikan yang telah  ditetapkan membirikan gambaran yang jelas tentang hasil pendidikan dicapai

-Warganegara yang bagaimana semestinya dibentuk dan pembangunan yang bagaimana yang akan dilaksanakan

-Contoh: warganegara berakhlak, harmoni dan bersatu padu


  1. Menetapkan proses pendidikan

-Menetapkan cara atau proses yang perlu dilaksanakan kea rah mencapai matlamat dan hasil pendidikan

-Tidak berlaku pertindihan matlamat dalam sesuatu proses

-Menjadikan matlamat dapat dilaksanakan dengan lebih lancar dan berkesan

-Contoh:bersepadu, menyeluruh, seimbang dan harmonis


  1. Penambahbaikan pendidikan

-Membina falsafah adalah langkah pertama untuk membaiki proses pendidikan

-Penambahbaikan ini berupaya untuk menghasilkan warganegara yang mempunyai kemajuan dalam pendidikan seperti pendidikan abad ke-21

-Contoh: pendidikan sepanjang hayat, masa depan dan potensi


Disediakan oleh: Nur Qistina binti Faridul Akmal

No. Matrik: D20211098675


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

IMPAK PEMBANGUNAN NEGARA TERHADAP KEMAJUAN PENDIDIKAN

PENGARUH PENDIDIKAN TERHADAP PEMBANGUNAN INSAN DAN NEGARA

HUBUNGKAIT DI ANTARA FALSAFAH, DASAR DAN SISTEM PENDIDIKAN DALAM PERKEMBANGAN PENDIDIKAN DI MALAYSIA