FUNGSI FALSAFAH TERHADAP PERKEMBANGAN PENDIDIKAN
FUNGSI FALSAFAH TEHADAP PENDIDIKAN
Ketepatan makna pendidikan-membezakan makna-makna lain mengikut cabang
-contohnya: metafizik-persoalan-persoalan yang melampaui penyiasatan saintifik seperti ketuhanan, reality dan sejagat
Epistimologi- merupakan cabang bidang yang mengkaji tentang ilmu pengetahuan dan wujud 2 mazhab iaitu mazhab iddealisme dan mazhab materialisme
-Aksiologi- kajian tentang perihal etika dimana etika terbahagi kepada 2 iaitu etika dan estetika.
-Logik-kajian mengenai pemikiran dan penyelesaian masalah
Menentukan matlamat /hala tuju pendidikan
-Menentukan arah ke mana setiap warganegara perlu dibimbing pada peringkat usia persekolahan
-Sekolah merupakan institusi pendidikan yang dibina untuk kepentingan masyarakat bagi menyediakan tempat didikan yang sempurna
-Contohnya:keinsanan, kemanusiaan, pembangunan dan kelestarian
Kebermaknaan hasil pendidikan
-Tujuan pendidikan yang telah ditetapkan membirikan gambaran yang jelas tentang hasil pendidikan dicapai
-Warganegara yang bagaimana semestinya dibentuk dan pembangunan yang bagaimana yang akan dilaksanakan
-Contoh: warganegara berakhlak, harmoni dan bersatu padu
Menetapkan proses pendidikan
-Menetapkan cara atau proses yang perlu dilaksanakan kea rah mencapai matlamat dan hasil pendidikan
-Tidak berlaku pertindihan matlamat dalam sesuatu proses
-Menjadikan matlamat dapat dilaksanakan dengan lebih lancar dan berkesan
-Contoh:bersepadu, menyeluruh, seimbang dan harmonis
Penambahbaikan pendidikan
-Membina falsafah adalah langkah pertama untuk membaiki proses pendidikan
-Penambahbaikan ini berupaya untuk menghasilkan warganegara yang mempunyai kemajuan dalam pendidikan seperti pendidikan abad ke-21
-Contoh: pendidikan sepanjang hayat, masa depan dan potensi
Disediakan oleh: Nur Qistina binti Faridul Akmal
No. Matrik: D20211098675
Ulasan
Catat Ulasan